diumenge, 5 d’agost del 2007

PUNTERS 3

7 La raó de Hamlet
La qüestió és la qüestió mateixa, la disjunció. L’aut aut del danès. La interrogació. La interrogació? Sí, no l’interrogatori. Hamlet no dubta, es pregunta. Si vols educar, no vacil·lis, qüestiona’t. Educar és partir del dubte metòdic per superar-lo. Si en educació, com en economia, a més de coneixements teòrics, transmets principis morals. Educar és plantejar opcions. Saber fer preguntes és tan productiu en termes científics com educatius. Educar és preguntar-nos a qui serveix la reforma de Bolonya. És preguntar-nos què esperem de nosaltres mateixos dedicant-nos a l’educació universitària.

8 La raó del poeta
Si els versos es fan amb mots, no pas amb idees, és perquè les idees també es fan amb mots, o sigui amb sentits, no pas amb versos. Els mots són sentits, logos d’abans de tot i de després de tot, que són al dins dels versos i de les idees. I la poesia? Art de fer sentit, creació verbal, construcció de sentit amb els sentits dels versos i les idees. Retroalimentació del sentit. Sentit genera sentit. Al principi hi havia la paraula i la paraula era acció, era l’acció. Fer sentit. Hi ha mots sense sentit. Hi ha els diferents sentits d’un mot. L’ofici del poeta i del filòsof és fer sentit.

9 La raó del narrador
«Omplir de sentit l’espai i el temps era, per a Víctor Balaguer, a la base del procés de recuperació de la narració de la història». En narratologia de ficció el narrador conta la història, l’autor la hi fa contar, el lector la contempla. Autor i lector habiten el món real. L’autor crea un món alternatiu amb personatges, escenaris i esdeveniments que formen la història. El lector entén i interpreta la història. El narrador existeix en el món de la història i hi apareix per fer-s’hi comprendre. Hi ha en ciència històrica aquestes tres entitats?

Enric Casulleras: «Dubtar o no dubtar: aquesta és la qüestió»; Francesc Codina: «L’ofici del poeta i el benefici de la poesia»; Montserrat Comas: «”Pertinença” i “Procedència” en Víctor Balaguer» dins Miscel·lània RT. Scientiae patriaeque impendere vitam. Eumo, 2007.