dimarts, 3 de gener del 2012

LECTURES A LA VORA DEL FOC

El fred i el refredat anual, que toca aquests dies, em retenen a casa dedicat a la lectura totes les hores hàbils. Als vespres, que comencen a les cinc de la tarda, faig piló vora el foc, mantenint-lo amb les estelles d’alzina que l’any passat em va servir en Joan Servià, l’alcalde, i ara tenen el punt just de cremada. Als dematins m’instal·lo davant dels badius que el sol travessa durant hores i m’envolta d’una escalfor manyaga i penetrant.

Llegeixo una estona Cambó, d’Heribert Barrera, però em cau de les mans. Ja és la tercera vegada que em passa. Em sembla que no el tornaré a obrir. Em fa la impressió d’un llibre prescindible, un d’aquests llibres que alguns editors d’ara volen convertir en èxits inflant-los a base de tapa dura i engrandint la tipografia i el gramatge per fer més pàgines i més gruix. Llàstima per en Cambó, però sobretot per en Barrera.


M’ha enganxat, per contra, el llibre Viatgeres i Escriptores, de Pilar Godayol, un llibre que em pregunto per què no hi era abans, si és un llibre necessari. Són deu perfils, deu semblances de deu dones que han tingut el coratge d’anar a córrer món, la intel·ligència de saber-ne observar els entrellats i saber-los narrar amb gràcia. Un llibre, a més, escrit amb passió, única clau de l'èxit. Cada frase de la Godayol, aparentment neutral, traspua entusiasme i convicció que s’encomanen al lector. No el deixaré fins que l’acabi.

A migdia ens arriba el diari Ara i veiem l’entrevista d’Elisenda Roca a Carlota Torrents, directora de la web “Què llegeixes?”. Quin goig! «El que es llegeix amb plaer es recomana amb passió», diu comentant la passió dels quellegistes, quan recomanen un llibre que els ha agradat molt. Jo també recomano amb passió Viatgeres i Escriptores, per això, perquè l’estic llegint amb passió i sento que és la passió amb què l’ha escrit l’autora i m'ha encomanat. És la roda del “Què llegeixes?” Escriure, llegir, recomanar, llegir. Jo també hi vull ser.