diumenge, 31 de maig del 2015

1970-1977



A l’hora de tancar un altre mes de maig, xiulo bloguerament amb la xiulada futbolera d’ahir al Camp del Barça i repesco les anotacions del dia 9, després d’assistir a la Trobada d’alumnes de 4rt de Batxillerat 1974 al Col·legi de Sant Miquel de Vic. Són la promoció de 1970-1977, que coincideix amb els set anys que vaig portar la direcció del Col·legi.

M’hi va convidar formalment la comissió organitzadora. Hi vaig, m’hi trobo bé i m’hi quedo a sopar, amb el director actual, Ignasi Roviró, i professors d’aquella època, com el senyor Cano de dibuix o mossèn Capdevila de l’Internat i d’altres que vaig contractar jo,  com  en Fornols de català i en Sobrino de ciències, en Pratdesaba de gimnàstica, en Castellnou de sociologia o  el meu germà Joan de matemàtiques. Hi eren, però no s’han quedat al sopar, l’Enric Lòpez i en Jaume Puntí, companys de la direcció, amb en Joan Vila i en Ramon Cotrina, que no han vingut. Amb ells vàrem capgirar aquell col·legi tan vetust com històric i el vàrem modernitzar i catalanitzar.
M’ha fet gràcia d’anar-hi. Reveure persones i espais, quaranta anys després, és una experiència retro d’alt voltatge. Al fulletó commemoratiu hi som tots, un centenar i mig entre alumnes i professors, molts en fotografia doble, la d’aquell temps i la d’ara. Com que portàvem la identificació en el pin, el reconeixement s’anava convertint en un joc d’endevinalles. M’han recordat que els feia classes d’Història de la Literatura i de l’Art, que els vaig portar a Sant Joan de les Abadesses a visitar el monestir i la font de la Vaca cega de Maragall, que abans de ser director havia portat els grans al Teatre Romea de Barcelona a veure Marat Sade, i que els explicava la poesia Vora la mar, de Verdaguer, i que el Col·legi va celebrar el primer Sant Jordi festiu anant a fer un dinar i declamar versos a l’ermita de Sant Jordi de Puigseslloses i a la Font del Desmai. Se’ns barrejaven les dates, però tots recordàvem bé les dates dels dies de festa per la mort del dictador Franco. 
M’han demanat unes paraules i els he preguntat si també recordaven el Procés de Burgos del desembre de 1970 i la detenció d’un professor, Pep Vernis, que acabava de començar, la voladura del general Carrero Blanco o l’estat d’excepció que se’n derivà el desembre de 1973. Reparteixen un fulletó commemoratiu, amb fotos carnet de l’època i aquesta carta que els vaig enviar. 

El meu pas septennal per la Direcció
del Col·legi de Sant Miquel de Vic 1970-1977
A la promoció de Batxillerat de 1970-1977

Benvolguts: Resulta, doncs, que els estudiants de la vostra promoció de Batxillerat Superior al Col·legi de Sant Miquel de Vic celebreu el 40è aniversari. Això vol dir que hi estudiàveu els tres cursos de 1974-75, 1975-76 i 1976-77. També vol dir que molts de vosaltres ja hi havíeu estudiat el Batxillerat Elemental en els quatre cursos de 1970-71 fins a 1973-74.
Trobo que heu tingut una bona idea. Us en felicito. Veig a la llista de convidats que els alumnes sou 154 i els professors només som 18. Em pregunto com ens ho fèiem? En rellegir els vostres noms i els dels professors em vénen a la memòria records d’aquells dies ja llunyans. I tan pròxims alhora. Els set cursos de la vostra promoció corresponen als set cursos que vaig ser director del Col·legi de Sant Miquel, de 1970 a 1977.
En aquells 7 anys, de 10 a 17 vosaltres, i jo de 33 a 40, devíeu aprendre molt de matemàtiques i llengua, física i literatura, religió i formación del espíritu nacional. Jo, de 33 a 40, també hi vaig aprendre. De vosaltres, a qui us ensenyava Literatura,  hi vaig aprendre el millor i, quan hi penso, recordo el meu temps de director de Sant Miquel en aquella dècada del 1970, partida pel mig per la mort del dictador en un abans tenebrós i un després de llum. I el record em porta a pensar que aquells anys compartits amb vosaltres, amb els vostres professors i amb els vostres pares són a l’inici generacional de les transformacions que hem viscut fins avui i avui protagonitzeu. En educació, societat, catalanitat. Allà començava el camí de llum que la vostra generació empenyerà endavant fins a la plenitud. Bon vent amb barca nova.*Per molts anys, amics.

Ricard Torrents. Director estat del Col·legi de Sant Miquel de Vic 1970-1977.
Vic, 12 d’abril de 2015
* Vegeu els meus «Apunts en escorç de dos septennis al Col·legi de Sant Miquel de Vic: 1970-1977 i 1977-1984», dins el llibre commemoratiu Societat i ensenyament a Vic: 150 anys del Col·legi Sant Miquel dels Sants.